טופטרוולס > בלוג יוון > מונטנגרו – ים, הרים,שמורות טבע עם נופי בראשית
    • לתכנון והזמנת חופשה בלתי נשכחת

התקשרו: 0522-633122 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

שם מלא

אימייל

טלפון

מדוע לנפוש איתנו?

• כי נדאג לכל מה שצריך לחופשה המושלמת שלכם: טיסות, השכרת רכב, לינה וטיולים.
      • כי יוון היא הבית והמומחיות שלנו מעל 15 שנה ויש לנו הצעות ייחודיות שלא תמצאו בשום מקום אחר!
      • כי אנחנו חברת בוטיק שנותנת לכם יחס אישי ותופרת חבילת נופש איכותית במיוחד בשבילכם!

מונטנגרו – ים, הרים,שמורות טבע עם נופי בראשית

אני מבקש לספר לכם, כל מה שאני יכול ויודע על ארץ ההרים השחורים, נופים, אגמים, דרכים ומסלולי טיול, וגם קצת על תושבי הארץ, ולהזים מספר דעות שרווחות על ארץ נפלאה זו, שנכתבו ע"י מטיילים קודמים.

רקע כללי

מונטנגרו שפירושו "ההרים השחורים" קיבלה את שמה מרכס ההרים של הרי Lovcen המתנשאים עד 1749 מטר, הנצפים מקו החוף, ונקראו כך ע"י העמים שכבשו ארץ זו.
    ארץ זו שהיא ארץ הררית בעיקרה, מציע למטייל לא מעט אפשרויות ונופים לבקר בהם, שמורות טבע הפזורות לאורך החוף ובפנים הארץ, מפרץ גדול ויפה שמסביבו ערים וברובם מבצרים ישנים, שחלקם יפים יותר וחלקם יפים פחות, איים שונים לאורך קו החוף שלכל אחד מאפיינים משלו, וכמובן האזור הררי בפנים הארץ שבו ניתן למצוא מפלים, אגמים, יערות ועוד.
    מונטנגרו שוכנת לחוף הים האדריאתי הנמצא לאורך חופיה הדרום מערביים, ומתוחמת בין המדינות, קרואטיה ממערב, בוסניה וארציגובינה ממערב ומצפון, סרביה מצפון וממזרח, קוסובו ממזרח ואלבניה ממזרח ומדרום.
    מפרץ Boka kotorska השוכן בצפון-מערב קו החוף מחולק ל- 5 מפרצי משנה Herceg novi, Kotor, Risan, Tivat ו- Morinj.
    במונטנגרו קיימות שש שמורות טבע מוכרזות, 2 בצפון המדינה ועוד 4 בדרומה, כאשר לפחות 2 מהן מוכרות ע"י האו"ם כשמורות שהם מורשת בינלאומית, פירוט יובא בהמשך, אך מי שרוצה לבקר בהם צריך לדעת כי בחלק מהאתרים בשמורות הללו דורש הליכה שלעיתים היא לא קלה, וכמובן להצטייד במפות המתאימות עקב שילוט לא מספק של מסלולי ההליכה.
    לכן מומלץ להקדיש לארץ זו לפחות שבוע, ורצוי אף למעלה מזה, בכדי שתוכלו לראות את כל מה שניתן, ובניחותא, זאת למרות שחלק ניכר מהכבישים בפנים הארץ, הם כבישים צרים ומפותלים במיוחד, אם הם לא דרכים ראשיות.
    הנופים והתפאורה שיתוארו בכתבה זו מותאמים לתקופה של סוף אוקטובר ותחילת נובמבר, ומושפעים מתנאי מז"א באותה תקופה, אך ברור הוא, כי טיול בתקופה אחרת תזמן למטייל נופים ותפאורה אחרים.

ההגעה למונטנגרו

למונטנגרו ניתן להגיע בדרך הים ובדרך האוויר.
    שייט למונטנגרו אפשרי במעבורת היוצאות מנמל Bari הנמצאת באיטליה או מנמל Igumenica הנמצא ככל הנראה באי קורפו ביוון, ומשני יעדים אלו מגיעים לעיר Bar, הנמצאת ממזרח ל- Budva ומשם אפשר להמשיך ברכב שכור שהושכר בקרואטיה במגבלות המצוינות לעיל.
    טיסה למונטנגרו אפשרית במספר דרכים:
    אפשרות ראשונה, טיסה ישירה לאחת מהשדות של מונטנגרו, Tivat או Podgorica, אלה שבגלל שליעדים אלו אין ביקוש רב, הן עולות יקר, יחסית לאפשרויות האחרות, יוקר זה בתוספת ליוקר של שכירת הרכב מגדילה את הוצאות הטיול.
    אפשרות שנייה, היא טיסה לקרואטיה- דוברובניק, ומשם להיכנס למונטנגרו, בנסיעה שלא עורכת יותר מחצי שעה, באפשרות זאת היות ויש מישראל טיסות סדירות וטיסות צ"רטר באופן סדיר ובתדירות גבוהה, העלות של הטיסה קטנה באופן משמעותי, ואפשרות זאת מאפשרת שכירת רכב בקרואטיה בעלות קטנה יותר משכירות במונטנגרו עצמה, למרות שהעלות בקרואטיה כוללת תוספת ביטוח הנדרשת למעבר למונטנגרו.

מסלולי טיול

המסלולים שיוצעו כאן יהיו מסלולים ל-7 ימי שהות במונטנגרו, כאשר המסלול הוא בכיוון השעון, כאשר נקודת היציאה היא העיר Herceg novi.
    המסלול המתואר לא כולל את יום ההגעה למונטנגרו.
    למי שרוצה לעשות את אותו מסלול כנגד כיוון השעון, יוכל לעשות כן, אך נקודת היציאה תהיה אותה נקודה, ונקודת הפיצול יהיו הערים Kotor או Risan.
    היום הראשון
    יציאה מקרואטיה Dubrovnik, נסיעה על כביש 80E למונטנגרו, אחרי חציית הגבול באותו כביש, נסיעה לאורך מפרץ Boka kotorska ועצירה ב- Igalo העיירה הראשונה לאורך המפרץ, נסיעה ל- Herceg novi, ובהמשך עד Risan, משם לפנות צפונה עד העיירה Vilusi דרך העיירות Han ו- Grahovo, משם פנייה מזרחה לעיר Niksic, כאשר ממש לפני העיר יש שני אגמים Slansko jez. מדרום לדרך ו- Krupacko jez. מצפון לדרך, מ- Niksic פונים צפונה על כביש 762E עד לעיירה Pluzine השוכנת לאורך אגם מלאכותי ומאורך בשם Pivsko jez., שם נשארים לחניית לילה.
    למטייל שיחליט לא להישאר בקרואטיה אחרי הנחיתה, יום קודם, ולחצות עוד באותו יום למונטנגרו, וימצא לינה בעיירה Igalo, יקצר במעט את הנסיעה של היום הראשון, ובטוח ירוויח זמן בהמשך הדרך לצפות יותר בנוף.
    היום השני
    יוצאים מ- Pluzine צפונה עד לגבול בוסניה-ארציגובינה שם מתחברים הנהרות Piva היוצר את אגם Pivsko jez ונהר Tara המפורסם, חוזרים רוב הדרך עד ל- Pluzine ופונים מזרחה בכביש שהכניסה אליו חצובה בהר, לעיירה Trsa ומשם פונים לדרום-מזרח על כביש החוצה את שמורת Durmitor שאורכו כ- 44 ק"מ, וממשיך עד לכביש הנוסע לעיר Zabljak, כאשר בנסיעה לאורך השמורה עוברים מספר אגמים קטנים, לפחות 3 הנצפים מהדרך, ששמותיהם לפי סדר הנסיעה Valovito jez, Suva lovka, ו- Poscensko jez.
    לפני הפנייה צפונה ל- Zabljak פונים בתחילה דרומה כ- 5 ק"מ עד למאגר מים בשם Sevarita lovka הנמצא לפני צומת דרכים, בצומת ממשיכים לצפון מזרח לאגם Vrazje jez. ומאגם זה ממשיכים עד לאגם Riblje jez, חוזרים לצומת הדרכים וממשיכים צפונה עד Zabljak ומתארגנים ללינה.
    מומלץ, אם יש זמן, ללכת באותו יום בערב לאגם השחור Crno jez..
    היום השלישי
    כל היום ב- Zabljak וסביבותיה, הליכה או נסיעה לאגם Crno jez ומשם רצוי ללכת במסלולי ההליכה למספר אגמים במעלה ההר Durmitor.
    אם נותר זמן בסוף היום ניתן לנסוע לכיוון Niksis לנחל Dukovi לראות מפלים לאורך הנחל.
    לקראת ערב, אם לא הייתם יום קודם באגם השחור ללכת אליו ואם כן הייתם אפשר, במידה והראות טובה והיום בהיר, לנסוע לראות את הגשר על הנהר Tara, אם לא יוצא לא נורא, כי זהו ציר התנועה של יום המחרת.
    היום הרביעי
    יוצאים מ- Zabljak מזרחה עד לגשר Tara הנמצא בצומת הפנייה ל- Pljevljaו- Mojkovac, בצומת פונים לדרום מזרח לכיוון Mojkovac ונוסעים לאורך הנהר Tara, כאשר 3 ק"מ מהצומת משמאל לכביש יש מקום המסומן Kamp שבו ניתן לרדת עד לגדות הנהר ויש מקום לארוחת בוקר מרעננת, 25 ק"מ בהמשך הדרך ישנה נקודת תצפית, שהיא למעשה אנדרטה לגולש סקי, ממנה ניתן להשקיף על חלק משמורת נהר Tara שניתן ללכת בה בהמשך, 5 ק"מ בהמשך הדרך ישנה פנייה לעיירה בשם Bistrica, פונים לתוך היישוב בדרך עפר שיורדת למטה ובפנייה הראשונה פונים ימינה עד למשטח המאפשר חנייה מצד שמאל, משם ממשיכים רגלית לאורך הדרך עד לנהר Tara ולאורכו בתוך השמורה.
    בסיום ההליכה בשמורה חוזרים לכביש וממשיכים בנסיעה לדרום מזרח עד לעיירה Mojkovac ובצומת עם כביש 65E אפשר לראות גשר נוסף על נהר Tara, פונים דרומה כ- 5 ק"מ, ופונים שמאלה לכביש קטן שבכניסה אליו יש שלט גדול בצבע ירוק ומעקה ברזל ירוק משני צידי הדרך עד לאגם בשם Biogradsko jez. , חוזרים לכביש הראשי ובכדי להגיע לאגם נוסף Sisko jez. צריך לעשות אחת מהשתיים לנסוע לתחנת הרכבת של Mojkovac משם יש דרך שאינה עבירה לרכב וללכת רגלית לאגם, או לנסוע צפונה ומזרחה מ- Mojkovac עד ל- Berane ובהמשך עד לעיירה בשם Pasca שבכניסה אליו יש שלט עם צילום של האגם ולידו פונים ימינה ומיד בפנייה הראשונה, ליד המכולת, פונים שוב ימינה ונוסעים בכביש לרכב 11 ק"מ עד לכפר בשם Lubnice שביציאה ממנו יש פנייה ימינה שחלקו רק סלול, ונוסעים כ- 6 ק"מ עד לאגם.
    המגבלה בדרך השנייה היא שבכדי לחזור למסלול הרגיל צריך לנסוע את כל הדרך חזרה ל- Mojkovac עם לא מוצאים לינה ב- Berane שהיא עיר תעשייתית.
    היום החמישי
    המשך הדרך תלוי במקום הלינה של היום הקודם, אם ישנים באזור Berane אפשר להמשיך משם דרומה ואח"כ מערבה עד ל- Kolasin, ואם מקום הלינה הוא ב- Bijelo polje חוזרים ל- Mojkovac וממשיכים דרומה ל- Kolasin.
    משם ממשיכים מערבה ואח"כ דרומה על כביש 65E עד לעיר Podgorica כאשר כל הדרך נוסעים לאורך נהר Moraca, חוצים את העיר דרומה לכיוון אגם Skadarsko jez. ולפני הגשר החוצה את שוליו המערביים של האגם רצוי לעצור במרכז טבע הנמצא מימין.
    אחרי מעבר הגשר דרומה, ממש במקביל ליישוב Virpazar הנמצא משמאל, בסמוך לקו מסילת רכבת, יש פנייה ימינה לכיוון העיירה Rijeka crnojevica, משם ממשיכים עד Ulici, ובמפגש עם הכביש הראשי פונים מערבה לעיר Cetinje, בה אפשר ללון ולהמשיך רק למחרת להר Lovcen, תלוי הזמן ההגעה לעיר, או להמשיך כבר באותו יום להר. ההחלטה תלויה גם בתיאור אתר ההר בהמשך. היציאה להר Lovcen היא מצידה המערבי של העיר ודרומה לכיוון העיירה Bjelosi ואחרי נסיעה של כ- 14 ק"מ (כחצי שעה) מגיעים להר, וחוזרים ללינה ב- Cetinje או במלון הנמצא 6 ק"מ לפני ההר בכביש העולה אליו, שניתן ללון בו.
    היום השישי
    נוסעים כ- 3 ק"מ לכיוון ההר Lovcen ופונים מערבה לדרך צרה מאוד, אך סלולה, המובילה לכיוון מפרץ קוטור, אחרי נסיעה של כ- 20 ק"מ מגיעים לכביש ראשי המוביל למפרץ, פונים מערבה ואחרי נסיעה של עוד כ- 20 ק"מ מגיעים לצומת, ימינה ל- Kotor ושמאלה ל- Budva ן- Tivat, פונים שמאלה (דרומה) ואחרי עוד כ- 7 ק"מ מגיעים לצומת נוספת, שם פונים שמאלה לכיוון Budva, חוצים אותה עד לאי Sv. Stefan.
    חוזרים חזרה לכיוון Budva וממשיכים ישר עד ל- Tivat, בכניסה לעיר, מיד אחרי שדה התעופה, פונים שמאלה לכיוון החוף, נוסעים לאורך מסלולי השדה עד שמגיעים לאי הפרחים O.cvijeca, בסיום חוזרים לכביש הראשי וממשיכים לאורך המפרץ דרך העיירות D.lastva, Lepetani, Prcanj ויוצאים ל- Kotor דרך העיירה Muo.
    שם גם לנים בלילה, כולל סיור לילי בעיר העתיקה.
    היום השביעי
    בבוקר יום זה ניתן לעשות מספר דברים, תלוי במועד ההמראה חזרה מדוברובניק.
    אפשר לסייר שוב בעיר העתיקה של Kotor, ואף לעלות למצודה ולמנזר שבראש ההר מעל לעיר העתיקה.
    בהמשך לנסוע לאורך המפרץ עד Risan ובהמשך עד Herceg novi, ומשם חזרה לקרואטיה.

האתרים והמראות המיוחדים בכל מסלול

ככלל, לכל הנוסעים בסתיו, התגלה לאורך כל הדרכים שייסעו בהם, מחזה מרהיב של צבעי שלכת בגוונים שונים, מצהוב בהיר ועד חום ואדום כהה, בערבוביה עם הירוק שקיים בד"כ, ובימים שיהיו בהם קצת רוח, אזי הנוסע ייחשף גם לגשם של עלי שלכת.
    חלק גדול מהדרכים עוברים המנהרות החצובות בסלע, עליהם ניתן ללמוד בהמשך.

במסלול היום הראשון
    הטיילת שמתחילה ב- Igalo ממשיכה לאורך המפרץ Boka kotorska, ומגיע עד למבצר Hrid karatoc spanjola של Herceg novi, וזהו מקום טוב לפתוח בו את היום הראשון של הטיול במונטנגרו, ולמלא את הריאות באוויר ים, נקי ומרענן.

מהמעגן של Igalo וגם של Herceg novi יוצאות בעונה מדי שעה סירות למערה הכחולה Plava pecina , הנמצאת בחצי האי של מחוז Lustica בצידו הפונה לים האדריאתי, כ- 9 מייל ימי מהעיר, בין Zlatna luka לבין Cape morka gora, עלות השייט 5 Euro לאדם, וזמן השייט כולל ביקור במערה כ- 3 שעות. גובה המערה כ- 9 מטר ועומקה כ- 3-4 מטר.
    בדרך למערה הכחולה ניתן לעבור גם באי Ostro-tvrdava mamula הנמצא גם הוא בים האדריאתי.
    חשוב לציין כי ניתן להגיע קרוב יותר למערה הכחולה ולאי בנסיעה מכיוון מפגש הדרכים Kotor- Tivat-Budva, אך אין ביטחון שמשם יש תעבורת סירות לשתי אתרים אלו.
    בתוך העיר ניתן לראות את האובליסק Kamani obelisk הנמצא בכניסה לנמל בקצה שובר הגלים, כנסיית St. Archangel Michael הנמצאת בכיכר Herceg stjepan וכנסיית St. Jeronim בכיכר Mica pavlovica.
    בנסיעה מ- Herceg novi לכיוון Risan ובהמשך צפונה, יש לאורך כל הדרך נוף מדהים על מפרץ קוטור Boka kotorska, לכן מומלץ למטיילים לעצור בכל מקום שניתן לעצור בבטחה, ולצפות בנוף.

בנסיעה צפונה מ- Risan ניתן לראות בחורף או באביב מספר בולענים המנקזים מי גשמים במפל עז לתוך המפרץ, ובהמשך מגיעים לעיירה Grahovo, ניתן לפנות שם מערבה, 9 ק"מ, לכיוון העיירה Nudo ובהמשך עד לגבול עם סרביה-הרציגובינה, ולחזות לאורך הדרך ב"עמק הנעלם" (תיאורו של כותב מאמר זה) הנגלה לנוסע עד לעיירה, ורק אח"כ להמשיך בציר הנסיעה המוצע.
    אגם Slansko jez התגלה למטייל לפני ההגעה ל- Niksic, תוך כדי הנסיעה על הכביש, ומי שמעוניין יכול לרדת אליו, או לצפות בו מהכביש, ולדעת הכותב הנוף יפה יותר מהכביש.
    אולם בכדי לראות את אגם Krupacko jez. צריך לפנות לפני הגשר Carev most שנבנה ב- 1894 הנמצא בכניסה לעיר שמאלה ל- Grebice, ואחרי כ- 3 ק"מ מגיעים לאגם, שצידו הדרומי סכור בסוללת עפר, ולאורכו יש טיילת קטנה ומקום לפיקניק יומי.
    ב- Niksic אפשר לבקר במפעל הבירה המקומית הידוע בשם Onogost שנוסד ב- 1896 ומייצר את הבירה Niksicko Pivo, ואף לשתות בירה במקום או באחד הפאבים המקומיים.
    מקומות נוספים בעיר מבצר רומי בשם Anberda, מבצר בשם Anagastan, ארמון הנסיך Nikola שנבנה ב- 1900 והפך למוזיאון, וכנסיות St.Vasilije, Stecci, St. Peter, Paul"s ומדרום לעיר מנזר St. Lucas הנמצא ב- Zupa Niksicka. מנזר Pivski נמצא על אם הדרך ל- Pluzine, כ- 10 ק"מ לפני העיר, והוא שווה ביקור מהטעמים הבאים:- זהו מנזר עתיק המתבטא בדרך וסגנון הבנייה ולא פחות חשוב הצלב הנמצא בו הוא בצורת עוגן ימי, מראה בכלל לא שגרתי.
    בדרך ל- Pluzine היושבת על גדות אגם Pivsko jez. שאורכו כ- 40 ק"מ, רצוי לשים לב לנוף הנשקף מצד שמאל בעיקר.
    כאשר מגיעים לעיר ואם עדיין יש עוד אור יום, מומלץ לאחר איתור מקום לינה, במלון היחידי בעיר, לנסוע צפונה עד לסכר שיצר את האגם, הנמצא בקרבת העיירה Mratinje, כפי שעשה הכותב, וההמלצה הנ"ל היא בגלל שייתכן שלמחרת בבוקר יהיו ערפילים שימנעו מהמטייל לראות את הסכר בכל הדרו, כפי שקרה לי.
    בתוך העיר ניתן ללכת לשני כנסיות Orah ו- הליידי שלנו Ascension.

במסלול היום השני
    בנסיעה צפונה מ- Pluzine לאורך האגם לשים לב למשחקי הצבעים והצורות הנוצרים על פני האגם בשילוב הערפילים והעננים של הבוקר, כולל השתקפויות של עצמים שונים.
    לגבי הביקור בסכר היוצר את האגם, כבר כתבתי, אך לכך יש להוסיף את הדרך המשמשת את עובדי הסכר, היורדת אל מאחורי הסכר, אחרי מס" ק"מ, ושם אפשר לראות דרך ישנה שנפגעה ממפולות סלעים, קרפדות ענקיות וקצת נוף.
    מומלץ להמשיך לנסוע עוד צפונה כ- 10 ק"מ לאורך נהר Piva עד לגבול עם סרביה, כ- 33 ק"מ, ולראות בדרך גשר עצום מעל הנהר, מבט מהמם על הנהר מעל הגשר, כולל צורות נוף בצלעות הנהר, ובהמשך אחרי מעבר קו הגבול לפנות מיד ימינה ולראות את מפגש נהר זה עם נהר Tara.
    אחרי הפנייה ל- Trsa להתבונן בנוף עוצר הנשימה הנשקף על אגם Pivsko jez ולעצור אחרי כמה ק"מ בפנייה החצובה בתוך ההר, ששמאלה היא המשך הדרך ל- Trsa וישר מוביל לעיירה כלשהי, ולהתבונן במראה הנשקף משם.
    הנסיעה מ- Trsa ל- Zabljak כאמור עוברת בשמורת Durmitor, ומומלץ לעצור מדי פעם ולהסתכל על הנוף הפנוראמי הנשקף מסביב.
    לאורך הדרך בשליש האחרון שלה ישנו שילוט לפחות לגבי 3 אגמונים קרחוניים קטנים, לכן הימצאות מים בהם תלויה בכמות הקרח שנצבר בחורף והטמפרטורות במהלך הקיץ, בכל מקרה כדאי לעצור ולהעיף מבט, וכל אחד יבחר את היופי או הדברים שמדברים אליו.
    לגבי מאגר המים Suva lokva אין שילוט הכוונה, ובכדי להגיע אליו צריכים לעצור כ- 3 ק"מ לפני היציאה מדרך זו, וללכת ברגל כ- 150 מטר עד לאגם.
    את שלושת האגמים הנמצאים מדרום וממזרח ל- Zabljak ניתן לראות ביום זה או ביום המחרת ולכל היותר ביום הנסיעה לשמורת Tara.
    מומלץ ללכת בשעות הערב המוקדמות לאגם השחור Crno jez. הנמצא כ- 2 ק"מ מערבית לעיר Zabljak והגישה אליו הוא בכביש סלול, האגם מורכב למעשה משני אגמים ששמותיהם Veliko ו- Malo שיוצרים ביחד את הספרה 8, והוא השני בגודלו במונטנגרו.
    הדרך לאגם משמשת כטיילת למקומיים בעיקר בערב, ומסביב לאגם ישנן מספר דרכים ויפה במיוחד לראות שם את השקיעה.
    שימו לב כביש הגישה לאגם, כק"מ מהאגם, נסגר עם מחסום בשעות הלילה, ולכן מי שיגיע עם רכב צריך להוציאו לפני כן.

במסלול היום השלישי
    כל היום הזה וכל האתרים שבו נמצאים בתחומי שמורת Dormitor, ובמסגרת זו מומלץ ללכת במסלול המעגלי מסביב לאגם השחור, העובר דרך היער, שכל אדם עם כושר מינימאלי יכול לעשות אותו, וליהנות מהנוף הנצפה על האגם, בכל קטע דרך, מסלול הנמשך כשעה וחצי.
    מספר מסלולי הליכה למספר אגמים בהרים שמסביב לאגם השחור, שהקצר שבהם הוא כשעתיים והארוך ביותר כ- 4.5 שעות לכל כיוון, הדרך לחלק מהם לא קלה במיוחד הדורשת מעט כושר גופני ונעלי הליכה מתאימות, אך "יש תמורה בעד האגרה" בדמות ההליכה ביער על כל המראות, רעשים ומשחקי האור והצל הכרוכים בכך, והאגמים הנגלים רק כשנמצאים מטרים ספורים מהם.
    את ההר Dormitor מקיפים 17 אגמים קרחוניים שהם כמו ענק סביב צוואר ההר הנקרא בפי המקומיים "עיני ההר" Gorske oci, שהגבוהה שביניהם נמצא בגובה 2522 מטר ב- Bobotov kuk.
    מסלולי ההליכה מתחילים ליד מחסום הכניסה לאגם או ליד החניה הסמוכה לאגם.
    שימו לב, השילוט לאורך הדרך, עגול לבן מוקף בעגול אדום, אינו מן המשובחים ביותר, ולכן יש לשים לב בכדי לא ללכת לאיבוד.
    המסלול הקצר של שעתיים מוביל לאגם Zmijinje הנמצא בגובה 1520 מטר, בהמשך ניתן להגיע לאגמים לפי התמונה …
    יום זה מבוצע חלקו בשמורת Dormitor, עד לעיר Mojkovac, כאשר נוסעים תמיד לאורך הנהר Tara שהוא הקניון השני בגודלו בעולם אחרי קניון קולורדו, אורכו 150 ק"מ, ויש לו מספר נחלים הזורמים לתוכו ומהווים את מקורות המים שלו, הראשי שביניהם הוא Bajlovica החוצה את שמורת Biogradska gora ונשפך ל- Tara ליד העיירה Mojkovac, ובנקודת חיבור זו חלק מהמים נשפכים לנחל דרך מערת Bucevica במפל שגובהו מעל 150 מטר.
    שווה להתבונן על הגשר הידוע מעל הנהר Tara הנמצא בגובה 165 מטר מעל הנהר, אורכו 135 מטר ובנייתו הסתיימה ב- 1940, ממספר זוויות ראייה, לשם כך צריך לחנות את הרכב וללכת ברגל, אין ספק שתתפעלו ממה שתראו.
    הירידה לנחל Tara היא דרך מתונה עד שמגיעים לנהר, שם השביל מוביל מזרחה בין צמחייה שונה, כשלאורך כל הדרך שומעים את שכשוך המים הזורמים, עד שמגיעים למעין בריכה טבעית לאורך הנחל, שם גם אפשר להתרחץ.
    ההליכה מאוד מהנה במיוחד אם השמש מלטפת אותך לאורך כל הדרך.
    למטיילים המעוניינים בקמפינג, ישנם מקומות לאורך הנהר שאפשר להקים בהם אוהל ללינת לילה.
    כאשר מגיעים לכניסה ל- Mojkovac חייבים להעיף מבט גם על הגשר מעל הנהר Tara, הנמצא במקום, לפני שיורדים דרומה לשמורת Biogradska gora.
    ליד Mojkovac ניתן לבצע רפטינג בנהר Tara.
    באגם Biogradsko jez הנמצא כבר בשמורה בשם זה, מומלץ ללכת בשביל העוקף את האגם מכל עבריו, וליהנות מהנוף וצבעי השלכת.
    בכניסה לאגם ליד החניה, ישנו שביל המוליך לאגמים נוספים, שההליכה אליהם היא רגלית בלבד.
    במהלך הנסיעה לאגם Sisko jez. נוסעים דרך יער עבות עד לאגם עצמו, מומלץ לא להיכנס לדרך זאת אם לא בטוח שמסיימים אותה לפני החשיכה.

במסלול היום החמישי
    לפני העיר Kolasin נמצא מנזר מוראקה, היושב על נהר Tara, ובמהלך הסיור אחד הנזירים ילווה אתכם כצל וימנע מכם לצלם בתוך המנזר.
    העיר Kolasin החלה בשנת 1565 כמגדל שמירה טורקי, ונמצאת בפארק המרכזי של מונטנגרו Biogradska gora.
    כ- 7 ק"מ דרומה אחרי Kolasin ישנה מסעדה הנקראת Crkvine היושבת מעל נהר Tara בנקודה הדרומית ביותר שלה, וממנה ישנו נוף מדהים על הנהר, אפשר לשבת במרפסת המשקיפה על הנהר ולשתות משהו.
    דרומית לכפר Mioska הדרך שממשיכה דרומה היא לאורך הנהר Moraca, בדרך הממשיכה עד ל- Podgorica ו- 35 ק"מ דרומית ל- Kolasin, נמצא קניון Mrtvica שבו יש קירות המתנשאים לגובה 1100 מטר, מפלים ויש בו גם מסלול הליכה של 12.5 ק"מ.
    ביציאה מ- Podgorica, שהיא גם עיר הבירה, לכיוון דרום-מערב ישנו גשר מעניין מאוד מעל הנהר, הנהר נשפך בסופו של דבר לאגם Skadarsko jez. לא רחוק מהישוב Vranjina.
    בעיר ניתן לראות את הדברים הבאים:- מבצר טורקי בשם Depedogen שניבנה ב- 1474, מגדל השעון Sahat-kula, ארמון פטרוביצ"י Krusevac שמשמש כיום כמוזיאון לאומנות, ליד העיר מבצר Medum, ליד גוריצה כנסיית סנט גורג" ובדולגני 2 כנסיות.
    ביציאה מהעיר לכיוון Petrovac ייתכן ותתקלו בשוק צועני בצד שמאל של הדרך.
    אגם Skadarsko jez. נמצא בעמק סקאדר, אורכו 44 ק"מ ורוחבו 14 ק"מ ו- 2/3 ממנו נמצא בתחומי אלבניה, והוא האגם הגדול ביותר באזור.
    לפני חציית אגם Skadarsko jez. על הלשון הצפון מערבית שלו, יש מצד שמאל מרכז מבקרים ששווה לראות, ונכנסים לתחום שמורה הנושאת את שם האגם עד הפניה לעיירה Rijeka crnojevica.
    בזמן הטיפוס במעלה ההר בדרך ל- Rijeka crnojevica מומלץ להעיף מבט כל הזמן על הנוף הנשקף על האגם וסביבתו, מכל הכיוונים, ומדי פעם לעצור ולהתפעל.
    כאשר מגיעים לעיירה הנ"ל היושבת בקצה של שלוחת האגם, שווה לעצור ולטייל במקום, לראות עופות מים ומראות נוף. דרך אגב עיירה זו נקראה בעבר "ונציה הקטנה" ושימשה מקום נופש לשליטי הארץ.
    מערבית ל- Cetinje כ- 16 ק"מ לכיוון Podgorica יש דרך המובילה לנחל crnojevic, ששווה ללכת בו.
    בתחומי העיר Cetinje שהיא גם עיר הבירה ההיסטוריות של מונטנגרו ניתן לראות את האתרים הבאים:- ארמון Nikola"s, הארמון הכחול Plavi, התיאטרון הלאומי ב- Zetski dom, בניין הממשלה ב- Vladin dom והכנסיות וולסקה Vlaska ו- לידת הבתולה הקדושה ב- Cipar.
    בסביבת העיר נמצאים מספר מערות שניתן לבקר בהם :- Lipska המפורסמת שבהן, Koronina pit, Duboki do (deep valley).
    בנסיעה למוזילאון ע"ש Peter ii petrovic njegos"s הנמצא בראש הר Lovcen נכנסים לתחום שמורה הנושאת את שם ההר, njegos"s נחשב לאחד המשוררים הגדולים, פילוסוף ומצהיר/חוזה המדינה של מונטנגרו.
    בכדי להגיע לראש ההר צריך לטפס 461 מדרגות, שחלקם לא יציבות דיין, ולכן מומלץ ללכת בצדדים הקרובים לדופן ההר, שם אין בעיה, הטיפוס למרות הקושי, מומלץ בכל פה בגלל הנוף הפנוראמי של 360 מעלות, הנשקף מראש ההר על הסביבה הקרובה והרחוקה ובכלל זה כפר הולדתו של njegos"s הנקרא Njegusi.

במסלול היום השישי
    בירידה מהכפר Njegusi לכיוון מפרץ Boka kotorska, יש נוף מהמם שלא ניתן לתארו במילים, ובכל פנייה המראה הנשקף שונה ממה שראיתם כמה דקות קודם לכן.
    בכניסה לאי Sv. Stefan ישנם חופי רחצה רחבים ויפים, חוף הנקרא חוף המלכה Milocer, הגדול והקטן, ואילו האי עצמו הוא למעשה מלון דירות הבנוי על עיר עתיקה שהיה מקום מגוריו של השבט הידוע Pastrovici שבנה את המקום במאה ה- 15 מאוצר טורקי שנתפס, ולכן הכניסה אליו עולה בתשלום של 5 Euro לאדם, לכן מומלץ לכל אחד לשקול האם זה שווה את המחיר, כי מה שניתן לעשות באי זה ללכת לאורך החומות ולהשקיף על הנוף לים, מפרץ והיבשת.
    לעומתו אי הפרחים Ostrvo cvijeca הרבה יותר נעים להסתובב בו, ולראות שארית מהגינות שהיו במקום, להשקיף על האיים סנט מרקו Stradioti- Sveti marko, אי הליידי גרייס Cospa od milosti לבקר בכנסיה הקטנה הממוקמת במכרז האי ואו לראות את תושבי המקום דגים במקום.
    למעוניינים ניתן לשכור סירה ולשוט לאיים אלו, באי סנט מרקו הייתה פעם התיישבות פולינזית.
    האי O.cvijeca מאוכלס כיום ע"י פליטי מלחמת סרביה, ולכן הגינות לא ממש מטופחות כמו בעבר, שאז שימש כמקום נופש לשועי הארץ, אך מקומי אמר לי כי ישנה כוונה להפוך אותו שוב למקום נופש פעיל, ואז ככל הנראה הגינות יטופחו שוב.
    הדרך ל- Kotor לאורך המפרץ בכביש החוצה את העיר Tivat ועד ליציאה ב- Muo , היא דרך מעניינת המאפשרת תצפית על המפרץ מקרוב ומזוויות שונות, מומלץ בכל פה.
    בדרך זו נמצא היישוב Prcanj המוכר בשל ארמון שלוש האחיות מהמאה ה- 15, שסביבו אגדות רבות.
    הסיור בהמשך, בעיר העתיקה של Kotor היא חוויה בפני עצמה, ואם תחליטו לעלות לכיוון המצבר העליון והמנזר מעל העיר העתיקה, תחזו בנוף יפה על המפרץ, ואם תעשו זאת לקראת השקיעה, אזי תחוו מראה עוד יותר יפה.
    הכניסה לעיר העתיקה אפשרית דרך אחד משלושת השערים הקיימים בחומה, אורך החומות כ- 4 ק"מ, גובהם כ- 20 מטר ורוחבם כ- 15 מטר, ובתוך העיר תוכלו לראות את מגדל השעון Sat kula מהמאה ה-8, כנסיית לוקס Crkva Svetog luke מהמאה ה- 12, קתדרלת טריפונס Katedrala Svetog tripuna מהמאה ה-12 ועוד.
    בתוככי העיר נמצא ארמון Bunjevic palace שהוסב למוזיאון, וממול לעיר נמצאים שני איים האחד Lady of Skrpjela שהוא אי מלאכותי שניבנה מסלעים ועליו כנסייה, והשני SV. Dorde (סנט ג"ורג") אי קן וטבעי.

מזג האוויר

מזג האוויר שמונטנגרו משתנה, כמו בכל מקום, בהתאם לעונות השנה, אך בגלל היותה ארץ הררית, אזי יש גם שינויים מקומיים בין הדרום, דהיינו לאורך רצועת החוף, לבין פנים הארץ, ולבין הצפון באזור ההררי.
    ידיעת תחזית מז"א מבעוד מועד יכול לסייע בתכנון הטיול מראש, ואפילו לעשות שינויים במהלך הטיול.
    בלינקים המצורפים ישנו לינק העוסק במז"א, ממנו אפשר לקבל נתון על טמפרטורות ומשקעים ממוצעים, בחישוב רב שנתי, בכל נקודה במונטנגרו ובכל תקופת זמן לאורך השנה.
    באותו לינק ניתן לקבל תחזית של עד 15 יום מראש לערים הראשיות, מה שמאפשר למטייל להוציא במועד הסמוך לטיול תחזית כזו ולשנות את מסלול הנסיעה בהתאם לתחזית, ובכך להימנע מלטייל באזור גשום ומעונן, ולהפסיד נופים ומראות.
    כותב המאמר, פעל כך והוציא מראש תחזית בארבע נקודות מרכזיות לאורך ציר התנועה, Podgorica, Kotor, Niksic, Zabljak , מה שאפשר לו לתמרן במסלול המתוכנן ולהימנע מלהיקלע למז"א בעייתי במיוחד, בכל משך הטיול.
    אתר מקומי לתחזית מזג אוויר

דרכים ותחבורה

ברכב שכור
    מונטנגרו היא כאמור ארץ הררית בעיקרה, ולכן הדרכים שבה הם ברוב המקרים דרכים צרות ומפותלות, העולות ויורדות בהתאם לתוואי השטח.
    נסיעה בדרכים אלו מחייבת נסיעה במהירויות מתאימות ותוך תשומת לב לכביש ולתנאי התאורה, והגבלת המהירות הקיימת בדרכים בין 40 ל- 80 קמ"ש, היא הגבלה ששומרת על צרכי הבטיחות בנהיגה, אך בנוסף מאפשרת לנוהג ולשאר נוסעי הרכב ליהנות מהנוף תוך כדי נסיעה מבלי לגרוע מתנאי הבטיחות שצוינו לעיל
    הבעיה העיקרית שלא תמיד ישנם מקומות מוסדרים בכדי לעצור בדרכים אלו, ולראות את הנוף. אך אם קצת תושייה ניתן למצוא מקומות עצירה בטיחותיים כך שניתן יהיה לרדת מהרכב וליהנות מהנוף לאורך הדרך.
    מומלץ באם יש לכם כוונה לעצור ולראות את הנוף, ומאחוריכם נוסע רכב אחר, לאפשר לו לעקוף ורק אז למצוא מקום לעצירה.
    אם יש דרכים, אזי גם מגבלות תנועה ונסיעה וגם משטרה, להלן מעט מידע בנושא.
    נסיעה ברכב במונטנגרו מחייבת נסיעה עם אורות במשך כל השנה, ועל כל הנוסעים להיות חגורים בחגורות בטיחות. כמובן לנסוע במהירות המותרות בהתאם לשילוט לאורך הדרכים, בסייגים שיפורטו בהמשך.
    את השוטרים פוגשים בד"כ בתחומי הכניסה לערים או ביציאה מהם, בטווח של 20-30 ק"מ, או באזורים משוריים, אולם בדרכים המפותלות והרריות לא יצא לי לפגוש ולו פעם אחת שוטר
    לאור האמור לעיל, ניתן בדרכים ההרריות לנסוע במהירות השונות מהשילוט, אך התואמות את תנאי השטח והראות.
    אם וכאשר נתקלתם בשוטרים, גילינו להפתעתנו כי לעיתים חלק מהשוטרים דוברים אנגלית, בעיקר הצעירים שביניהם, ועוד גילינו כי הם מוכנים לוותר על רישום דו"ח, ורק להעיר על התקלה לבקש לתקן, אך לא להסתמך על כך!
    דרכים מטיבם אין בהם אחידות, אולם מהניסיון המצטבר של נסיעה בכל מונטנגרו עולה כי רוב הדרכים הן דרכי אספלט מסודרות, המתוחזקות באופן סביר.
    לנוסעים בדרכי העפר מומלץ בנסיעה בעלייה, לנסוע באופן רציף, במהירות קטנה, ללא עצירות. היות וכאשר עוצרים, מאוד קשה להתחיל שוב בנסיעה עקב החלקת הגלגלים על האבנים הקטנות שיש בדרכים אלו.
    הדרך מ- trsa ל- Zabljak מנסיעה מכיוון מערב למזרח, 2/3 ממנה מצופה אספלט חדש, ורק שארית הדרך היא דרך עפר עבירה לכל סוגי הרכב.
    הירידה לשמורת Tara בכפר Bistrica היא דרך עפר עבירה לכל סוגי הרכב.
    הדרך לאגם Sisko jez. מכיוון Lubnice גם היא בחלקה הגדול דרך עפר, שעבירה לכל סוגי הרכב, אך הבעיה בה היא שהדרך הזאת משמשת גם את חוטבי העצים, ואפשרי להיקלע לפקק תנועה שהם יוצרים.
    שימו לב כי בחלק ניכר מהדרכים, נאלצים לנסוע דרך מנהרות החצובות בתוך ההר או בצלע ההר, כאשר רוב המנהרות מבוטנות בצידן הפנימי, אך לא כולן, אך למרות הבטון, ניתן לראות לא פעם כי התפוררות הסלעים בהר מדרדרות אבנים עד לפתח המנהרה או לכביש בכניסה או ביציאה ממנה, ולכן הנהג ברכב נדרש לפקוח עיניים.
    מצב דומה של התדרדרות אבנים מההר שהכביש נמצא לצידו, קיימת בכל המדינה, ולמרות שחלק מהתחזוקה היא שיגור עובדים בכל בוקר עם את חפירה לפינוי אבנים וסלעים שהתדרדרו, אין הדבר אומר שהנהג לא צריך לשים לב לסכנה זו במהלך הנסיעה.

בתחבורה ציבורית
    כל האמור לעיל מתייחס לאפשרות של נסיעה ברכב שכור, ולכן אפרט את אפשרות התנועה במונטנגרו.
    ניתן להתנייד בתחבורה ציבורית ממקום למקום, או מעיר לעיר, וזאת בהתאם למצוין באחד הלינקים המצוינים בהמשך, דרך ניוד זו שאינה בהכרח זולה בהרבה מנסיעה ברכב שכור, תלוי במספר הנוסעים, יוצרת מגבלה שלא ניתן לעצור לאורך הדרך ליהנות מהנוף הנשקף מבעד לחלון.

היכן לשכור רכב?
    דרך אחרת היא כאמור התניידות באמצעות רכב שכור, וכאן נשאלת השאלה היכן כדאי לשכור רכב, במונטנגרו עצמה או בקרואטיה, מניסיונו ובדיקתו של כותב מאמר זה, זול יותר לשכור רכב בקרואטיה, למרות שהשוכר נדרש לשלם גם על ביטוח נוסף לכניסה למונטנגרו.
    האמור לעיל נכון לשכירות של 7 ימים ומעלה, ולא לפחות מכך.

לינה ואוכל

טיול במונטנגרו שלא בעונות התיירות שהם, קיץ, מאי- 15 אוקטובר, וחורף, דצמבר- פברואר, לא מחייב הזמנת לינה מראש, מה שמאפשר גמישות גבוהה יותר בטיול, ורק לקראת ערב לחפש מקום לינה, ולהמשיך את הטיול עד רדת החשיכה.
    בכל המקומות שישנתי בהם ובכלל זה צימרים, הם היו נקיים וניתנו מספיק אמצעי חימום, שכימות, רדיאטורים ואפילו מזגנים.
    ניתן לזהות צימרים ע"י זיהוי אחד מכיתובים הבאים: apartments, rooms, Sobe או (Cobe) או פשוט רשום במקצת המקרים בעברית צחה "חדרים".
    הבעיה היחידה היא שלעיתים השמיכות הן שמיכות צמר, שמי שלא רגיל אליהן יכול להרגיש שלא בנוח, מעבר לכך בלילה עקב התנועה, לפעמים שכבות השמיכות זזות ואז לפחות אחד מבני הזוג מרגיש שקר לו, לכן מומלץ לקחת אתכם ציפה אחת למקרים אלו.
    באשר למגבות, למעט במקום אחד שלא נתנו מגבות, הרי שביתר המקומות נותנים מגבות נקיות, אלה שעיתים המגבות מאוד קטנות, ולכן גם במקרה זה מומלץ לקחת לפחות מגבת אחת לרחצה וניגוב הגוף.
    כמו כן מומלץ לשומרי הניקיון והבריאות שביניכם, לקחת גם קבקבים בכדי לא לדרוך באופן ישיר על רצפת המקלחת.
    הצימרים אינם כוללים בד"כ ארוחת בוקר, אותה כן ניתן לקבל במוטלים או במלונות, זאת למעט אם המארחת תחליט על כך באופן יזום כפי שקרה לנו.
    בכל ערב אכלנו במסעדה מקומית, וניסינו לאכול אוכל מקומי, ובתוך כך גילינו כי האוכל המקומי אינו שומר על כללי הכשרות היות והוא כולל בשר ורוטב הכולל יוגורט ושום.
    האוכל המקומי כולל בעיקר בשרים המגולגלים במאפה של בצק, בתוספת הרוטב שצוין לעיל, ואני חייב להגיד שהיה טעים.
    באשר לאוכל במהלך היום, מומלץ בכל בוקר להיכנס לסופרמרקט מקומי, ויש כאלו רבים, ולקנות לחם מקומי או לחמניות, גבינות ו/א נקניק ומוצרי חלב וכמובן פירות, בכמות המספקת ליום אחד.

אוכלוסיית המקום

לא ניתן מאמר על ארץ מסוימת מבלי להתייחס לאוכלוסיית המקום.
    ממעט המפגשים שהיה לנו עם האוכלוסייה המקומית, אני חייב לציין כי נתקלנו באנשים חביבים, חמים ושאוהבים לעזור ולסייע, ולהלן מספר דוגמאות בכדי להמחיש זאת:- ב- Niksic במהלך הישיבה בפאב מקומי, הוזמנתי ע"י מקומי, שלא מוכר לי, לבירה על חשבונו, סתם ככה.
    כאשר לננו בצימר ב- Zabljak האישה המבוגרת המנהלת את הצימר, בלי הודעה מוקדמת הזמינה אותנו בבוקר, לשתייה כוס קפה מקומי, כולל טעימת דבש ועוגה שאפתה, למרות שלא ביקשה תוספת לכך, וכך היא עשתה גם ביום השני, ויותר מכך אפשרה לנו להשתמש בכלי המטבח שלה לצורך הכנת הכריכים לאותו יום.ש
    בדרך חזרה הביתה, עצרנו ב- Perast במזח מקומי לאורך חוף המפרץ, בכדי לעשות הפסקת אוכל, פתאום משום מקום, ניגש אלינו תושב מקומי עם בקבוק קולה, 1.5 ליטר וכוסות והציע לנו שתייה, אחרי שהלך עקבנו אחריו במבטינו וגילינו שהוא מתגורר מעבר לכביש ליד המקום שהחלטנו לעצור בו.
    כאשר טיילנו בשמורת Tara בחזרה שכחנו היכן החנינו את הרכב, במהלך החיפושים, תוך מעבר בשולי שטחים מעובדים של המקומיים, פנתה אלינו אישה מקומית מהכפר, שנרתמה לעזור לנו בחיפוש ואח"כ אירחה אותנו בביתה לקפה ושיחת חולין, שבמסגרתה גילתה שאנחנו מישראל ויכלה לספר לנו כי הבת שלה שהתה בחיפה לפני מספר שנים.

יש לך תגובה נשמח לשמוע:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.